Prodávám nemovitost

Při prodeji máte 3 možnosti

První možností je samoprodej, druhou je exkluzivita a třetí je pustit se trnitou cestou neexkluzivní nabídky. Každá z těchto možností má svoje výhody i nevýhody. Na této stránce bych rád popsal jednotlivé plusy a mínusy variant a na konci shrnul 5 největších chyb, které při prodeji můžete udělat (ale raději je nedělejte).

Exkluzivita s kvalitním makléřem

Výhody

  • Máte vše pod kontrolou smluvně podchycené (cena, inzerce, odměna, proces).
  • Oba máme stejný cíl - cena/rychlost a tomu je přizpůsoben prodej a je zde největší pravděpodobnost prodeje za nejvyšší cenu.
  • Ušetříte čas - o vše se postará makléř.
  • Komunikujete jen s jedním partnerem, kterého si sami vyberete.
  • Dostanete informace o zákonných povinnostech při prodeji.
  • Domluvíte se jak se bude postupovat při prodeji (Marketingový plán).
  • Makléř má možnost a chuť investovat do přípravy i marketingu čas i své peníze.
  • Dostáváte pravidelnou zpětnou vazbu o průběhu prodeje.

Nevýhody

  • Nemůžete inzerovat sami.
  • Plno pokud si zvolíte špatného makléře.
  • Jste vázáni smlouvou po domluvené období.
  • Odměna je součástí prodejní ceny.

Samoprodej

Výhody

  • Všechno děláte podle sebe.
  • Ušetříte za provizi.
  • Při opravdu důsledné kontrole můžete mít celou inzerci pod kontrolou - bude Vás ale stát spoustu námahy. V tomto bodě by měl pomoci připravovaný "realitní zákon".

Nevýhody

  • Těžko nastavíte správnou cenu, vidíte jen nabídkové ceny.
  • Budete pod stálým tlakem telefonujících a přesvědčujících realitních kanceláří.
  • Celý proces vás bude stát spoustu času a nervů (příprava, organizace, prohlídky, smlouvy).
  • Kvalitní inzerce s topováním Vás bude stát dost peněz
  • Využijete jen málo marketingových nástrojů a možností získat kvalitního klienta. tedy snižujete si šanci na dobrou prodejní cenu.
  • Při prezentaci, a vyjednávání riskujete chybu která Vás následně může stát Vaše peníze.
  • Finální úspora na provizi s přihlédnutím k bodům výše nebude stát za to. 
  • Navíc už jsem zažil že klient sice ušetřil za provizi, ale nakonec si prodal byt s takovou slevou, že i kdyby provizi zaplatil dvakrát tak se mu to pořád vyplatilo.

Neexkluzivní nabídka

Výhody

  • Nemusíte nic podepisovat.
  • Nejste ničím vázaní.
  • Nikdo po Vás nic nechce všechno je "zadarmo".
  • Můžete inzerovat i vy sami.

Nevýhody

  • Nemáte pod kontrolou provizi tedy ani skutečnou prodejní cenu.
  • Inzerci nemáte pod žádnou kontrolou.
  • Vytvořili jste konkurenční prostředí nahrávající kupujícímu.
  • Makléři neinvestují do přípravy ani do efektivního marketingu spoléhají na množství a náhodu.
  • Jelikož makléře zaplatí kupující hájí vlastně jeho zájmy - to mějte na paměti.... Tedy většinou hájí hlavně vlastní zájmy.
  • Makléři se podbízejí kupujícímu cenou a následně všichni tlačí na majitele místo na kupujícího.
  • Nabídka se po čase stane nedůvěryhodnou s různými údaji i cenami a kupující ji začnou míjet.