Prodávám nemovitost
Při prodeji máte 3 možnosti
První možností je samoprodej, druhou je exkluzivita a třetí je pustit se trnitou cestou neexkluzivní nabídky. Každá z těchto možností má svoje výhody i nevýhody. Na této stránce bych rád popsal jednotlivé plusy a mínusy variant a na konci shrnul 5 největších chyb, které při prodeji můžete udělat (ale raději je nedělejte).
Exkluzivita s kvalitním makléřem
Výhody
- Máte vše pod kontrolou smluvně podchycené (cena, inzerce, odměna, proces).
- Oba máme stejný cíl - cena/rychlost a tomu je přizpůsoben prodej a je zde největší pravděpodobnost prodeje za nejvyšší cenu.
- Ušetříte čas - o vše se postará makléř.
- Komunikujete jen s jedním partnerem, kterého si sami vyberete.
- Dostanete informace o zákonných povinnostech při prodeji.
- Domluvíte se jak se bude postupovat při prodeji (Marketingový plán).
- Makléř má možnost a chuť investovat do přípravy i marketingu čas i své peníze.
- Dostáváte pravidelnou zpětnou vazbu o průběhu prodeje.
Nevýhody
- Nemůžete inzerovat sami.
- Plno pokud si zvolíte špatného makléře.
- Jste vázáni smlouvou po domluvené období.
- Odměna je součástí prodejní ceny.
Samoprodej
Výhody
- Všechno děláte podle sebe.
- Ušetříte za provizi.
- Při opravdu důsledné kontrole můžete mít celou inzerci pod kontrolou - bude Vás ale stát spoustu námahy. V tomto bodě by měl pomoci připravovaný "realitní zákon".
Nevýhody
- Těžko nastavíte správnou cenu, vidíte jen nabídkové ceny.
- Budete pod stálým tlakem telefonujících a přesvědčujících realitních kanceláří.
- Celý proces vás bude stát spoustu času a nervů (příprava, organizace, prohlídky, smlouvy).
- Kvalitní inzerce s topováním Vás bude stát dost peněz
- Využijete jen málo marketingových nástrojů a možností získat kvalitního klienta. tedy snižujete si šanci na dobrou prodejní cenu.
- Při prezentaci, a vyjednávání riskujete chybu která Vás následně může stát Vaše peníze.
- Finální úspora na provizi s přihlédnutím k bodům výše nebude stát za to.
- Navíc už jsem zažil že klient sice ušetřil za provizi, ale nakonec si prodal byt s takovou slevou, že i kdyby provizi zaplatil dvakrát tak se mu to pořád vyplatilo.
Neexkluzivní nabídka
Výhody
- Nemusíte nic podepisovat.
- Nejste ničím vázaní.
- Nikdo po Vás nic nechce všechno je "zadarmo".
- Můžete inzerovat i vy sami.
Nevýhody
- Nemáte pod kontrolou provizi tedy ani skutečnou prodejní cenu.
- Inzerci nemáte pod žádnou kontrolou.
- Vytvořili jste konkurenční prostředí nahrávající kupujícímu.
- Makléři neinvestují do přípravy ani do efektivního marketingu spoléhají na množství a náhodu.
- Jelikož makléře zaplatí kupující hájí vlastně jeho zájmy - to mějte na paměti.... Tedy většinou hájí hlavně vlastní zájmy.
- Makléři se podbízejí kupujícímu cenou a následně všichni tlačí na majitele místo na kupujícího.
- Nabídka se po čase stane nedůvěryhodnou s různými údaji i cenami a kupující ji začnou míjet.