Co je třeba ještě zařídit po koupi či bytu?
Povedlo se Vám vybrat a koupit byt snů? Blahopřeji! Vím, že to v této době musela být dřina. Předpokládám, že za sebou již máte úvodní právní kolotoč spojený s převodem vlastnictví, povedlo se Vám do nového přestěhovat většinu věcí (a ty nepotřebné jste buďto rozdali nebo jimi nakrmili popelnice), a nyní už to konečně vypadá, že budete mít klid a pohodu. To je ovšem častý omyl. Pár věcí ještě věcí zbývá...
Níže jsem se pokusil přehledně rozepsat vše důležité, co je ještě potřeba učinit po koupi bytu.
- Pojištění, výměna klíčů
- Převod energií, elektřiny a plynu
V lepším případě toto za Vás již provedla realitní kancelář. Pokud ovšem ne, musíte tyto věci "oběhat" spolu s prodávajícím. Nemusí to být ovšem tak strašné - mnoho společností umožňuje provést změny elektronicky buď (na webu či přes email).
- Oznámení vůči SVJ (společenství vlastníků jednotek)
- Změna bydliště a dalších údajů na občanském průkazu
Na obecním úřadu nebo úřadu Vaší městské části si zařiďte nový občanský průkaz. Jednoduše tak, že vyplníte formulář o změně místa trvalého pobytu. Bude vám ustřižen růžek původního OP a vydán doklad prozatímní - žlutá kartička "Potvrzení o změně trvalého pobytu", na které lze nalézt starou i novou adresu. Nezapomeňte, že novou adresu byste měli nějak rozumě doložit (kupní smlouvou či výpisem z katastru)
- Odbor dopravy, pokud vlastníte auto
- Daň z nemovitosti
Daň z nemovitosti platí každý, kdo je k 1. 1. daného roku vlastníkem nemovitosti. Daňové přiznání se však podává pouze jednou a to v prvním roce. Je tak potřeba učinit do 31. 1. daného roku a následně Vám již chodí složenky k 31. 5. Většinou Vám daňové přiznání ochotně pomohou vyplnit na příslušném finančním úřadu.